گروه آموزشی مدیریت بهره‌برداری ساختمان

حداقل طی سه دهه اخیر، ابعاد و زوایای زندگی آپارتمان نشینی، مجتمع‌های تجاری، اداری و درمانی، دچار تغییرات و تحول اساسی شده و بنا به ضرورت و اقتضائات زندگی شهری، بیشتر به سمت برج نشینی و تولید مجتمع‌های بزرگ مسکونی، تجاری و اداری، میل پیدا کرده است. افزایش ابر پروژه‌های ساختمانی، ضرورت‌هایی را نیز به دنبال خود به‌وجود آورده و دیگر امکان بهره‌برداری سنتی از آن‌ها میسر نیست و مدیریت مجتمع‌های یاد شده، به یک موضوع تخصصی و علمی تبدیل شده است.

«گروه مدیریت بهره‌برداری ساختمان» در شرکت مدیریت فردا، با بهره‌گیری از جدیدترین یافته‌های دانش روز در زمینه مدیریت ساختمان (Facility Management اقدام به تدوین و تعریف دوره‌هایی کاملا تخصصی در جهت تربیت کارشناسان، مشاوران و مدیران مورد نیاز مجتمع‌ها و برج‌های تجاری، اداری، درمانی، مسکونی و … کشور کرده است. هدف مدیریت ساختمان، تربیت مدیران، مشاوران و کارشناسان خبره، مطابق الگو و استانداردهای بین‌المللی، با بهره‌گیری از اصول علم مدیریت در کنار دانش مرتبط با نگه‌داری ساختمان به‌منظور مدیریت علمی و بهینه ساختمان است.

نقشه راه دوره مدیریت ساختمان

دوره مقدماتی (Essential)

دوره متوسطه

دوره پیشرفته

دوره عالی

دوره مقدماتی (Essential)

فراگیران پودمان‌های دوره مقدماتی چه کسانی هستند؟

  • فراگیران با تحصیلات دانشگاهی غیرمرتبط
  • فراگیران بدون سابقه کاری مرتبط
  • مدیران مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و توریستی
  • اعضای هیأت مدیره و بازرسان مجتمع‌ها، برج‌ها و مال‌ها
  • کلیه مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی
  • و همه افراد علاقه‌مندان به جذب و فعالیت در بازار کار ساختمان

 

شروع دوره: بهار 1403

 

لیست پودمان‌ها

  1. اصول و مبانی مدیریت بهره‌برداری ساختمان (Introduction to Facility Management)

کارکردهای اصلی|مهارت‌های فنی

فراگیران در پودمان مدیریت بهره‌برداری ساختمان، با مفاهیم کلیدی مدیریت ساخته‌ها آشنا می‌شوند. در این پودمان برای آشنایی با کارکردهای اصلی و مهارت‌های فنی یک مدیر ساختمان یازده  شایستگی مدیریت ساختمان که عبارتند از: ارتباطات، مخاطرات، پایداری، امور مالی و تجارت، سکونت و عوامل انسانی، رهبری و استراتژی، عملیات تعمیر و نگه‌داری، مدیریت پروژه، مشاور املاک، عملکرد و کیفیت و مدیریت فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا فراگیران با مجموعه مهارت‌ها و شایستگی مورد نیاز برای یک مدیرکارآمد و پویا آشنا شوند.

سرفصل‌های آموزشی

  • آشنایی با 11 صلاحیت مدیریت ساخته (مطابق مدرک CFM از سرفصل‌های IFMA)
  • شناسایی مهارت‌های فنی و مهارت‌های کسب و کاری مدیر برای رفع نیازهای مشتری
  • مسؤولیت‌های مهم مدیر ساخته چیست؟
  • مدیریت، بودجه، هماهنگی، امور اداری، دبیرخانه و مستندسازی

ساعت دوره:        ـ دوره نظری: 4 ساعت

  1. مقدمه‌ای بر تعمیر و نگه‌داری ساختمان (Introduction to Operations & Maintenance)

شیوه‌های نگه‌داری|هزینه‌های ساخته

در این پودمان، مدیران ساخته با مفاهیم کلیدی عملیات و نگه‌داری FM آشنا خواهند شد و علاوه بر بررسی مفاهیم کلی شیوه‌های نگه‌داری و هزینه‌های ساختمان، حداقل با سه روش پیشگیرانه تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های ساختمانی، تکنیک‌های پیش‌بینی کننده و تخمین عمر مفید ساخته‌ها آشنا می‌شوند.

سرفصل‌های آموزشی

  • آشنایی با عملکرد و فعالیت‌های ساخته‌ها (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)
  • نحوه مدیریت نگه‌داری و هزینه ساخته‌ها
  • روش‌های معمول تعمیر و نگه‌داری پیشگیرانه در سیستم‌های ساختمانی (حداقل سه روش)
  • تکنیک‌های تعمیر و نگه‌داری پیش‌بینی‌کننده مورد استفاده برای خرابی‌های عملیاتی که هزینه‌های سرمایه‌ای هستند (شناسایی حداقل سه تکنیک)
  • آشنایی با عمر مفید تخمینی (EUL) ساخته‌ها

ساعت دوره:          ـ نظری: 8 ساعت

  1. آشنایی با ساختار و سیستم‌های ساختمان (The Basics of Building Systems)

          تعمیر و نگه‌داری سیستم|داخلی|بیرونی

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها یک نمای کلی از هر یک از سیستم‌های اصلی ساختمان را دریافت می‌کنند تا درک بهتری از زمان سرویس تجهیزات ساختمان داشته باشند. نحوه مدیریت پرسنلی که در تجهیزات ساختمان حضور دارند، در این پودمان تعریف می‌شود. آشنایی با ساختار کلی ساختمان، تعمیر و نگه‌داری کلیه سیستم‌های داخلی و بیرونی از گرمایش تا سرمایش، برق و آب‌رسانی، آسانسو، تهویه مطبوع، لوله‌کشی، نرم‌افزارهای مخابراتی، سیستم‌های حفاظتی و سایر تأسیسات از نکات مهم این پودمان است.

سرفصل‌های آموزشی

  • آشنایی با ساختار کلی تأسیسات ساختمان (مرکزی و تفکیکی واحدها)
  • شناسایی مناطق بیرونی (مشاعات) برای تعمیر و نگه‌داری سایت ساختمان
  • شناسایی الزامات طراحی، نصب و نگه‌داری سیستم سقف (پشت‌بام)
  • نحوه مدیریت سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)
  • آشنایی با سیستم برق ساخته‌ها و نحوه نگه‌داری از آن‌ها
  • آشنایی با سیستم آب‌رسانی ساخته‌ها (آب شرب، نظافتی و باغبانی) و نحوه نگه‌داری و تعمیر لوله‌کشی
  • آشنایی با نحوه حفظ تجهیزات و نرم‌افزارهای مخابراتی
  • تزیینات و زیباسازی محوطه‌های عمومی ساختمان
  • آشنایی، نحوه ی نگه‌داری صحیح و روش کار با سیستم‌های حفاظت در برابر آتش
  • آشنایی با نواحی کلیدی سیستم داخلی ساختمان برای حفظ و نگه‌داری (حداقل شش ناحیه). شامل؛ بازدید از تاسیسات برقی، مکانیکی، اتاق فرمان و چاله (پله برقی و آسانسور)

ساعت دوره:

ـ نظری: 16 ساعت

ـ عملی: 4 ساعت

  1. کاربرد فناوری در ساختمان (The Application of Technology)

اتوماسیون|انرژی|‌سیستم‌های یکپارچه مدیریت ساخته

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها درکی از فناوری‌های نرم‌افزار مورد استفاده در مدیریت ساخته‌ها، از جمله سیستم‌های اتوماسیون ساختمان (BAS)، سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS) ،سیستم‌های مدیریت یکپارچه محل کار (IWMS) و همچنین؛ برنامه‌های نرم‌افزاری «ابر» و SaaS به دست خواهند آورد. به‌منظور مدیریت مصرف انرژی الکتریکی آشنایی با سیستم‌های ذکر شده ، شناسایی مزیت‌ها و چالش‌های استفاده از فناوری اتوماسیون ساختمان ضروری است.

سرفصل‌های آموزشی

  • فهرست مزیت‌های استفاده از فناوری اتوماسیون ساخته‌ها برای مدیریت ساخته‌ها (حداقل سه مورد)
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS) و نظارت و کنترل آن. بعلاوه شناسایی حداقل دو قابلیت سیستم‌های پیشرفته مدیریت انرژی
  • شناسایی مزیت‌های استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ساختمان-BAS- (حداقل سه مزیت)
  • مورادی که باید قبل از خرید تجهیزات BAS در نظر گرفته شود (حداقل دو مورد)
  • چالش‌های کلیدی استفاده از فناوری خودکار برای مدیریت ساخته‌ها
  • راه‌های مدیریت و محدودسازی مصرف انرژی الکتریکی
  • مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت یکپارچه محل کار (IWMS)
  • رایانه، اینترنت و کاربردهای آن در محیط کار

ساعت دوره:

ـ نظری: 6 ساعت

ـ عملی: 2 ساعت

  1. بهداشت، محیط زیست و امنیت در ساختمان

(H.S.E ) Implications of Health & Safety in Managing Buildings

ارزیابی ریسک|عکس‌العمل اضطراری|کدهای ساختمانی

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها یاد می‌گیرند که چگونه سلامت و ایمنی بر ساکنان و عملیات مدیریت ساخته‌ها تأثیر می‌گذارد و به استانداردها و فرایندهای انجام کار می‌پردازد. ارزیابی ریسک مرتبط در این پودمان با فرایند ارزیابی ریسک ، تکنیک‌های آشنایی با منابع و اماکن پرخطر، استاندارها و ایزوها ، قوانین ایمنی و بهداشتی، کمک‌های اولیه و …، بررسی می‌شوند.

سرفصل‌های آموزشی

  • مراحل فرایند ارزیابی ریسک برای سلامت و ایمنی ساکنان (حداقل دو مرحله)
  • فهرست انواع PPE مورد استفاده برای محافظت از بدن انسان در شرایط خطرناک(حداقل 5 نوع)
  • آشنایی با تکنینک LOTO و معرفی حداقل چهار منبع انرژی خطرناک
  • هدف اصلی استفاده از کدهای ساختمانی برای ساخت و ساز و آخرین استاندارد مورد استفاده برای انتقال اطلاعات در مورد مواد خطرناک به ساکنان
  • توسعه استانداردهای ISO و نقش مدیران ساخته‌ها
  • کاربرد رایانه در امنیت ساختمان (حفاظت فیزیکی، دوربین‌های مداربسته و اتاق کنترل)
  • قوانین ایمنی و بهداشت در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • کمک‌های اولیه، بهداشت و نظافت فیزیکی محیط
  • راه‌های آموزش ایمنی در برابر آتش و جان ساکنان و آموزش میدانی. خطرات احتمالی که نیاز به تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) دارند

ساعت دوره:

ـ نظری: 8 ساعت

ـ عملی: 2 ساعت

  1. روش‌های نظارتی در مدیریت ساختمان( Supervisory Roles in Facility Work Management)

ارتباطات | برنامه‌ریزی | بهره‌وری

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها از نقش «مدیریت کار» سرپرست مرکز در سازمان، به‌ویژه در مورد مدیریت زمان و منابع درک درستی به دست خواهند آورد. بهره‌وری، تصمیم‌گیری، ارتباطات و رهبری برای بهبود اثربخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سر فصل های آموزشی

  • مدیریت بهره‌وری و ابزارهای مورد استفاده برای بهبود اثربخشی
  • تکمیل یک پروژه کاری و تخمین زمان لازم
  • مدیریت زمان و منابع

ساعت دوره:

ـ نظری: 6 ساعت

  1. اصول قوانین، مقررات، بازرسی و تعمیرات (Applying Work Management to Building Systems)

بازرسی سیستم|‌شاخص‌های کلیدی عملکرد|نگه‌داری و تعمیرات

در این پودمان، انواع مختلف کار در ساخته‌ها، همراه با برنامه‌های مدیریت کار مختلف که برای انجام وظایف کاری استفاده می‌شوند، مورد بحث قرار می‌گیرند. علاوه بر این، اصول کلیدی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کار توضیح داده شده است. در نهایت، این کارگاه اصول معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مورد استفاده در مدیریت کار ساخته‌ها را پوشش می‌دهد. در این پودمان شناسایی عناصر تعمیر و نگه‌داری و حالت‌های خرابی سیستم ساختمان با الویت بندی سطوح مختلف و فرایندهای آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سرفصل‌های آموزشی

  • شناسایی عناصر استراتژی تعمیر و نگه‌داری متمرکز بر قابلیت اطمینان (RCM)- حداقل 4 عنصر
  • فهرست انواع مختلف تجهیزات و حالت‌های خرابی سیستم ساختمان (حداقل 4 نوع)
  • سطوح مختلف اولویت کار ساخته‌ها و زمان پاسخ مربوط به آن‌ها (حداقل 5 سطح)
  • مزیت‌های استفاده از استانداردهای عملکرد کاری و فرایندهای بازرسی استاندارد (حداقل دو مزیت).
  • اصول راهنمای برنامه‌ریزی کاری و فرایندهای مراحل (5 مرحله)

ساعت دوره:

ـ نظری: 4 ساعت

  1. آشنایی با ابزارهای مدیریت کار در ساختمان( Work Management Tools in Facility Management)

بهره‌وری‌، معیارها (سنجه)|فرایندهای چرخه حیات(Life Cycle Process)

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها ابزارهای مختلف مدیریت کار مورد استفاده در یک سازمان مدیریت ساخته‌ها را بررسی خواهند کرد. پرداختن به نقش بهره‌وری در مدیریت مؤثر امکانات، تعیین و محاسبه معیارهای بهره‌وری به همراه مبانی مدیریت کار خودکار مورد بحث قرار می‌گیرد. شناسایی انواع بهره‌وری و آشنایی با نرم‌افزارهای مرتبط با تنظیم جدول عمر مفید لوازم و ارزیابی خطرات احتمالی ساختمان به روش تنظیم گزارش و نقشه‌خوانی ساختمان از مواردی است که در این پودمان به آن پرداخته می‌شود.

سرفصل‌های آموزشی

  • بهره‌وری به متزله ابزار و مدیریت ساخته
  • شناسایی انواع بهره‌وری و راه‌های محاسبه بهره‌وری کار (حداقل 1 راه)
  • نقش صفحه گسترده (Spreadsheet) در مدیریت کار ساخته‌ها (حداقل دو نمونه)
  • نقش تقویم الکترونیکی در مدیریت کار ساخته‌ها (حداقل دو مزیت)
  • آشنایی با نرم افزار CMMS و شرح حداقل دو پودمان از آن. اهمیت ورود داده‌های دقیق به نرم‌افزار
  • تنظیم جدول عمر مفید لوازم و تقویم الکترونیکی در مدیریت کار و تأسیسات
  • تهیه ارزيابي خطرات احتمالی ساختمان به روش تنظيم گزارش
  • نقشه‌خوانی ساختمان

ساعت دوره:

ـ نظری: 8 ساعت

  1. اصول و مبانی حقوق ساختمان و مدیریت قراردادها (پیمانکاران)

 Managing Contractors in Facility Management

قراردادها|طرح‌های پیشنهادی|کیفیت

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها انواع مختلف قراردادهای ساخته‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها را برای بهبود عملکرد مدیریت ساخته‌ها و مراحل لازم برای نوشتن یک سند را بررسی می‌کنند. درخواست پیشنهاد و راه‌های دست‌یابی به مشارکت موفق با ارائه‌دهندگان و معرفی خدمات و سرویس‌های مختلف، آشنایی با وظایف و کارکردهای نیروهای موجود در ساختمان، رسیدگی به اختلافات و شکایات و نحوه برخورد با مالکان، آشنایی با قوانین کار، بیمه، تامین اجتماعی، شهرداری، قانون تملک آپارتمان‌ها و … از مواردی است که به آن پرداخته می‌شود.

سرفصل‌های آموزشی

  • معرفی سرویس‌هایی که در مدیریت ساخته‌ها نیاز به قراردادهای خدمات دارند (معرفی یک مورد)
  • معرفی سرویس‌هایی که امکان برون‌سپاری آن‌ها وجود دارد (بررسی یک مورد)
  • تشریح مراحل مورد نیاز برای نوشتن درخواست پیشنهاد خدمات ساخته‌ها (RFP). معرفی 4 مورد
  • نحوه کار نظارت و یا مشارکت در قراردادهای خدمات ساخته‌ها
  • مدیریت اسناد و تنظیم قراردادها، اساسنامه، مرامنامه، آیین‌نامه‌های مرتبط
  • قوانین ایمنی و بهداشت در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری (پودمان 5)
  • آشنایی با وظایف و کارکردهای انتظامات، لابی‌من‌ها و گشت‌های شبانه
  • مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده، صورتجلسه‌ها و نحوه اطلاع رسانی
  • رسیدگی به اختلافات و شکایات شارژ و نحوه برخورد با مالکین بدهکار
  • آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی و شهرداری
  • آیین‌نامه‌ی اجرائی قانون تملک آپارتمان‌ها، مسؤولیت‌ها و تضمین‌ها (فصل دهم، خصوصاً ماده 131 آیین‌نامه کنترل ساختمان‌ها)
  • ـ آقای محمدمهدی محمدی
  • ساعت دوره: ـ نظری: 12 ساعت
  1. اصول ارتباطات و روابط با مشتری

 Managing and Tracking Customer Relations in Facility Management

انتظارات مشتری|‌بازخورد

در این پودمان، مدیران ساخته‌ها به درک چگونگی برآورده کردن انتظارات مشتری و افزایش رضایت مشتری، پرداختن به روش‌های مختلف بازخورد مشتری دست خواهند یافت و تکنیک‌هایی برای پردازش بازخورد مثبت و منفی مشتری تدارک می‌بینند. برای نیل به این مهم آشنایی با فرهنگ آپارتمان‌نشینی، اصول مذاکره و روانشناسی، داشتن روابط عمومی قوی با ساکنین، کارمندان و کارکنان مشاغل و خدمات و سایر ذی‌نفعان امری ضروری است.

سرفصل‌های آموزشی

  • راه‌های جلب رضایت ذی‌نفعان در زمینه مدیریت ساخته‌ها (حداقل سه راه)
  • روش‌های مدیریت بهینه ساخته‌ها به نفع ذی‌نفعان (حداقل دو روش)
  • مشتری مداری و روابط عمومی و ضرورت‌های نظرسنجی
  • اخلاق تخصصی، اصول مذاکره، رفتارشناسی، تسلط بر خشم
  • آشنایی با فرهنگ آپارتمان‌نشینی و همسایه‌داری
  • بانک اطلاعات ساکنان، کارکنان مشاغل و خدمات

ساعت دوره:

ـ نظری: 4 ساعت

  1. مقدمه‌ای بر مدیریت مالی و حسابداری

با توجه به نقش مهم حسابداری در برنامه‌ریزی مدیریت اجرایی ساختمان و محاسبات مالی و اقتصادی آن، در این دوره‌ تلاش کردیم حسابداری را به زبان ساده به علاقه‌مندان و مدیران آموزش دهیم.

دوره حسابداری و آموزش آن، مدیر اجرایی ساختمان را به مهارت‌های ضروری مورد نیاز در اولویت‌های امروزی ساختمان مجهز می‌کند. این مهارت‌ها شامل تجزیه و تحلیل مالی، حل مسأله، توجه به جزئیات و مدیریت داده‌ها است.

در پودمان مقدماتی، اصول کلی ثبت درآمد و هزینه / حقوق و دستمزد/ کنترل صحیح موجودی و شناسایی هزینه‌ها/ تراز مالی و گزارش سود و زیان و آشنایی با نرم‌افزارهای خرید حسابداری و انبارداری، آموزش داده می‌شود.

فراگیران اصول و مبانی حسابداری

از ثبت سند تا بستن حساب‌ها را در این دوره بیاموزید.

انجام امور حسابداری مراحلی دارد که هر کدام اهمیت ویژه‌ای دارند و زمان و شرایط خاص خود را می‌طلبد. در پایان سال مالی، حساب‌های موقت باید بسته شوند. سیستم حسابداری باید کلیه اطلاعات مالی مجتمع را در قالب صورت‌های مالی شناسایی، اندازه‌گیری، ثبت، طبقه‌بندی و خلاصه کند تا اطلاعات مفیدی در اختیار ساکنین، مالکان و سایر ذی‌نفعان از اطلاعات حسابداری قرار دهد. فرایند حسابداری شامل یک سری عملیات است که به طور متوالی در هر دوره مالی تکرار می‌شود. این عملیات متوالی چرخه حسابداری نامیده می‌شود.

سرفصل‌های آموزشی

  • ثبت درآمد و هزینه/ حقوق و دستمزد
  • کنترل صحیح موجودی و شناسایی هزینه‌ها
  • رویکردهای برآورد منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های کاری
  • تراز مالی و گزارش سود و زیان
  • آشنایی با نرم افزارهای خرید حسابداری و انبارداری

ساعت دوره:

ـ نظری: 4 ساعت